7 mei 2009

De kleine Siciliaan….

Wat een grijs weer is het toch de afgelopen dagen, heerlijk voor het tuintje met de regenbuien maar ik had toch liever het weer van de laatste weken.

Onze tuin lijkt zo jong en ik kan de planten wel omhoog kijken, gelukkig hebben we de Olijf gekocht zodat die nog een beetje ‘body’ aan het geheel geeft.
Hij is ongeveer 70 jaar oud, we zagen er ook van 200 jaar maar die stam was te groot voor onze tuin!

Maar….. ik heb ook nog een kleine Vijgenboom(pje)
Het is een afstammeling van een boom uit Sicilië….even in het kort het verhaal!

Mijn (achter)buurvrouw is met een (halve)Italiaan getrouwd, zijn vader komt uit Sicilië en woont nu zo’n 35 jaar hier.
Vader nam 35 jaar geleden een stek mee van zijn favoriete boom en plantte hem in zijn voortuin.
Daar kwam een grote boom van, zoon kocht een huis,trouwde en nam een stek van de Vijg van vader en kreeg daar ook een mooie boom van.
Familie G verhuisde naar onze woonplaats, wij raken bevriend…ik zie de Vijg die inmiddels mee verhuisd is en ik krijg er ook een stek van!

De tak heb ik 2 maanden in water gezet om wortels te kweken en daarna de grond in!
Hij is nu inmiddels zo’n 1.20m maar is echt de laatste 3 jaar de ‘underdog’ van de tuin geweest….mijn tuintje stond altijd vol en nergens had ik een goed plekje voor hem en is al wel 4x keer verplant!
Vorig jaar tijdens de bouw is ie door iedereen omgeduwd,vastgepakt,balken en planken ertegen aan…eigenlijk nog een wonder dat hij het heeft doorstaan!
6-5-2009 001
Ik heb hem nu een plekje gegeven waar hij niemand tot last is!
Hij groeit langzaam van nature én mijn verplant acties maar ik ben nu een stam aan het kweken zodat hij de goede hoogte krijgt en misschien…héél misschien, zitten we ooit nog wel eens onder onze Vijg van Siciliaanse afkomst!

6-5-2009 002
Maar zoals je ziet is hij sterk, zijn bladeren komen weer tevoorschijn en hij wordt dit keer goed verzorgd!


Ik heb wat  foto’s gezocht van ons tuintje hoe het eerst was dus zonder veranda.
Heerlijk vol met een mooie Çlematis Montana’ die nu weg is evenals de ‘Blauwe regen’ en ook de Pioen, Scabiosa en nu als laatste de Esdoorn.
We kunnen nu weer helemaal opnieuw beginnen…..


19 opmerkingen:

Corine(THUIS) zei

Altijd leuk als ergens een verhaal aan vast zit..dat geeft de plant toch een meerwaarde. Het wordt wel een internationale boel daar hè, heb je ook oerhollandse planten? Geniet vanachter de ramen maar lekker van je tuin! Groeten, Corine(THUIS)

Les Cotrions zei

Nice figue tree! We eat figues with ham (prosciutto crudo) during the Summer! Delicious! You can try!
Hugs
Vale

Bleudelavande zei

Hi heidi, What great job you are having in your garden,it growing up day after day!!! I love the collage that made in the last pictures, I'm not still able to create it and I would like to do!
Have a nice day

Bleudelavande zei

Tank you very much Heidi, I will try to do something with my husband in the next weekend! Tank you again!
Big hugs!

theeleuten zei

Ja dat herken ik weer opnieuw beginnen,het is zo kaal nog dan...maar het komt goed en die regen is wel goed voor onze tuinen!!
Maar ja ik zit liever ook lekker buiten of lekker met de fiets er op uit!!

Ach ja komt vanzelf weer,Evelien

sylvia zei

wat heb je een leuke tuin!!! Ik kan alleen nog maar dromen van zo'n lekker plekje met rust om me heen en de collage met al die lieve bloemen is ook top!!

Mellow Morning zei

Wat een heerlijk verhaal, hopenlijk heeft hij nu zijn plekje gevonden, en mag hij gaan groeien.
Groetjes Jo.

The Old and the Beautiful zei

Wat een mooi (en een beetje zielig verhaal) van je vijg. Hopelijk staat hij nu op de goede plek en mag hij daar groot groeien.
Je tuin ziet er top uit. Mooie foto's.
Groetjes,
Gonda

lia zei

Een plant met een verhaal.
Die gaat het zeker redden, anders had hij al wel het loodje gelegd.
Je tuin was eerst ook mooi, maar nu heeft het iets speciaals.

groetjes Lia

G-STYLE zei

Hoi Heidi ,
je andere boom is al zo mooi en nu krijg je straks nog een mooierd erbij ....
Leuk zoals je tuin veranderd is , je veranda heeft toch wel iets heel speciaals toegevoegd en daar omheen moet je dan je hele tuin weer langzaam aan aanpassen.

veel plezier met je bomen, groetjes Gea

Miss Marple zei

Zucht, het wordt steeds mooier bij jullie! bij ons groeit en bloeit ook al wel wat, maar op veel plekken is het nog gewoon braakliggende grond...Dit weekend beginnen we eindelijk met onze "garage"...Steeds een stapje verder.

Ik ga voor lekker weer zitten duimen, zodat je je paradijsje kunt genieten!

Lieve Groetjes - Irma

casa nostra zei

toen wij de tuin pas aangelegd hadden zat ik ook alles 'omhoog' te kijken en kon het me ook niet snel genoeg gaan, dus ik weet precies hoe dit voelt. leuk verhaaltje achter de vijgeplant en dat hij het goed mag doen op deze plek. trouwens onze eucalytus heeft de strenge winter helaas niet overleefd. er staat nu een hoge kale stam.....dat is wat er van overgebleven is.

The Spirit of Abundance zei

Hoi, wat heb je een leuke en mooie commentaar achtergelaten :)! Ik kom voor het eerst op jouw blog, maar meld me wel meteen aan als volger! Heerlijke fotos, leuke verhalen en gewoon - heel erg inspirerend :)!

Een wat is jullie veranda MOOI!!! Zo mijn smaak. Echt, geweldig!! Ooit een dag wil ik ook zoiets moois en rustgevends in mijn tuin.

Prachtig de olijfboom!

Ik wens jou en heel fijn weekend!

Groetjes,
Nona

Bertina zei

Wat een leuk verhaal achter de vijgenboom. Mijn broer had ook zo'n vijgenboom. Hij woonde toen midden in Amsterdam en de boom bedekte de hele voorgevel van zijn woning. Mijn man heeft hem een aantal malen voor hem gesnoeid, maar hij bleef maar groeien. Dus als die van jou nu de kans krijgt zal hij ook zeker groeien en echte vijgen geven!
Groetjes Bertina

LiLi M. zei

Ik ben toch maar 2 weken weggeweest maar ik heb bij jou heel wat gemist! Goh wat kan het leven soms wendingen nemen hè? En dan heb ik het niet over 42 worden, hoewel dat ook een aardige mijlpaal kan zijn. Of moet ik schrijven onaardige? Ik werd 6 jaar geleden 42 in 2003, mijn vader overleed in dat jaar en ik voelde me zo oud en moe. Nu word ik in oktober (ja gelijk jarig met 1 van jouw dochters) 48 en ik voel me echt stukken beter dan toen. Zo'n afscheid gaat je inderdaad niet in de kouwe kleren zitten, ook al zag je het aankomen. Het is allemaal zo definitief en dan is het goed als je weer volop met iets aan de slag kunt zoals nu met jullie tuin, dat wordt natuurlijk weer een plaatje, dat zie ik nu al. Ik heb ook een vijg, maar niet met zo'n mooi verhaal erbij. Ik heb hem als klimmer langs de schutting staan. De bladknoppen zijn zo apart.Ik wens jullie veel succes met de tuin en ook veel 'rust' in je hoofd en in je hart en veel troost bij elkaar. Hoewel ik geen voorstander ben van zwelgen in verdriet denk ik dat het goed is om alle emoties af en toe eens hun gang te laten gaan. Sterkte!

Jeanette zei

prachtig je vijgeboom en je verhaal daarbij. ik vind de bladeren van de vijg altijd zo mooi. wel jammer dat je afscheid moet nemen van al je prachtige bloemen maar je hebt er zoiets moois voor terug gekregen en je hebt in je tuintje best nog plaats voor wat leuke plukbloemetjes. fijne zondag!

Unknown zei

Even gezellig rondgekeken op je blog en me als volger aangemeld. Dank je wel dat ik van je mooie foto's mocht genieten.
Fijn Pinksterweekend!
Vriendelijke groeten,
Marja

Tuur zei

hoi hoi
wandel even langs om te kijken hoe het met je gaat...ik hoop gauw weer iets moois van je te zien
prettig weekend...groetjes TB

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.