17 april 2009

Tuin perikelen….

Nadat we vorig jaar een veranda gebouwd hadden was er van de tuin niet echt veel meer over!
Heel de achterkant is natuurlijk weggegaan met 2 grote klimmers die toch wel het aanzien hadden en er moesten grote struiken verdwijnen omdat er plek gemaakt moest worden om nieuwe schuttingen te zetten.

10 jaar geleden had ik een tuinplan gemaakt waar alles op elkaar afgestemd was  met rondingen door heel de tuin maar nu met die rechthoekige veranda vond ik het eigenlijk niet zo mooi meer maar om nu alles opnieuw te bestraten en een heel nieuw plan te maken vond ik eigenlijk wel een beetje kostbaar dus we hebben wat oplossingen bedacht zonder een kapitaal uit te geven!

We hebben de steentjes omgedraaid, ze waren zo lelijk geworden door de jaren heen dat we ze niet meer schoon kregen!

De stenen hadden een ruwe kant die we 10 jaar geleden zo gelegd hadden en nu zijn ze omgedraaid en ligt de gladde kant boven en zien ze er weer als nieuw uit!

P1010096  P1010095

Wat een verschil hé…op de foto’s zie je dat de ene helft wel gedaan is en de andere moeten nog!

 

Inmiddels ook wat nieuwe plantjes gehaald voor het vak bij de waterput want daar stond dus helemaal niets meer!
2 Annabellen,lavendel én een druif die de voorkant van de veranda gezellig laat begroeien.
Heel die kant was altijd helemaal vol met bloemen en planten, nu is het zo’n kale boel maar het heeft gewoon weer wat tijd nodig!
Ik weet het wel maar dat geduld hé….

P1010101
De Palm is nu 4 jaar oud en gaat eindelijk goed de hoogte in….

In deze hoek heb ik wat meer grind gelegd en de palm krijgt straks een nieuwe bak, misschien een gemetselde en daarna met stucwerk erover of het wordt een bak van steigerplanken.

Waar je nu grond ziet moet ook nog aangepast worden, daar wordt het gras nog een stukje verder gezaaid en langs de muur grind met een pergola zodat daar klimplanten tegen aan kunnen groeien.


P1010102 
Vorig jaar heb ik de roos “New Dawn” in de hoek gezet en het is de bedoeling dat hij het dak van het schuurtje gaat begroeien.
Ik zie het al helemaal voor me…zo’n wolk van rozen en dat dat lelijke golfplaten dakje helemaal niet meer te zien is!
Het wordt wel een leuk hoekje zo….

 

P1010105  P1010107
Dit was een oude verroeste bak die ik heb geverfd met grijze grondverf en daarna weer helemaal geschuurd!
Je krijgt dan een mooie matte uitstraling die goed bij het zink past.
Ik heb er onze naam en adres op geverfd in een vrije Franse vertaling….  ik was met een vertaalprogramma in de weer en vond  het eigenlijk wel grappig!
Iedereen weet wel dat er van die rare zinnen verschijnen in zo’n programma maar ik vond het gewoon leuk staan  en enig zins klopt het wel!
Ik tikte onze achternaam in en er kwam zelfs een Franse vertaling, had ik nooit verwacht en weet ook niet wat ze ermee bedoelen maar

het totaalplaatje vind ik leuk geworden, nu nog planten er in….. 

Het begin is gemaakt, we gaan vrolijk verder en het zal vast weer zo mooi  en gezellig worden als hoe het was!

26 opmerkingen:

Anita zei

Wauw wat een leuke en ook wel exotische (door de palm)tuinfoto's.Je geschilderde bak is ook onwijs leuk geworden.En dat omdraaien van de straatklinkers is een goede tip uit die van ons is gewoon alle kleur uit de bovenlaag gesleten.Krijg meteen zin om ook aan de slag te gaan !Bedankt voor zulke gezellige en zonnige foto's !Fijn weekend en geniet van je tuin.Anita.

Les Cotrions zei

Ohh great work you made! Nice arrangement in your garden!What a lovely idea painting the pot and writing your address in French!
Have a sunny week end!
Hugs
Vale

Corine(THUIS) zei

Ondanks de werkzaamheden heb je de boel wel heel netjes op orde! en wat heb je een mooie lantaarn! Een tuin met sfeer.. mooi! Groeten, Corine(THUIS)

basiclabelSweden zei

Spannend hoor een echte palmboom, helemaal te gek, straks als die groter is, stort je gewoon strandzand en wil je helemaal niet meer naar Zuidfrankrijk hahaha.... en wat een verschil zeg met die steentje, en je houd het geld zo mooi ik je zak, goed idee, alvast een heel fijn weekend!

Bleudelavande zei

Wow you made a great work in your garden! It look so lovely!I love the plate with the address!
Have a great weekend
Hugs Mate

lia zei

Jij bent dus ook druk in de tuin.
Vorig jaar hebben wij ook de steentjes omgedraaid, en soms is je tuin klaar totdat je iets aanbouwd of er iets dood gaat in je tuin.
Dan past het geheel niet zo mooi meer. En als er dan iets groots weggaat dan moet je heel erg wennen.
Maar je hebt een mooie tuin en geniet er komende lente/zomer van.

voor nu prettig weekend
groetjes Lia

Siren zei

Very very beautiful! Have a nice weeknd! :)

tania zei

Heel leuke blog ! ik zet een link van mijn franse blog naar jou blog ! tot ziens!

Mayflower zei

Wat ben je druk in de tuin bezig geweest, alles ziet er heel mooi uit. Wat een mooi hoekje met de trap en de kroon enzo. Wel een idee van de stenen omdraaien, de onze zijn ook zo vol met vlekjes die er niet meer uitgaan, zelfs met de hogedrukreiniger niet.
Je bak is ook heel mooi, heel apart zo met die tekst.
Het weekend zijn de vooruitzichten goed, dus we kunnen lekker genieten van de tuin.
Fijn weekend.
Groetjes Mea

Twa zei

Het ziet er heel erg netjes uit in je tuin. En dat van de klinkers is zeker een goed idee. Ziet het er toch weer heel anders uit. Ik moet ook nodig in de tuin aan de gang. Maar voor word de tuin helemaal opnieuw gedaan, maar we zijn het er nog niet overeens hoe het gaat worden. Manlief wil helemaal bestraten, en ik hou van bloeiend en groen. We hebben nog geen tussenweg gevonden. Geniet van je tuin en prettig weekend.

Jeannette zei

Wat een geweldige tuin!
Dat mis ik toch echt, het werken in de tuin. En nog meer...het genieten van de tuin. Niets gaf me meer plezier om met een kop koffie aan de tuintafel te zitten, ´s ochtends in alle vroegte als iedereen nog op één oor ligt.
Fijn weekend, Jeannette

G-STYLE zei

Wat een idee om die klinkertjes om te draaien ,zijn inderdaad weer net als nieuw!!
Ik vind je hoekje met het grind ook geweldig leuk ,zie je niet veel ,zo'n palm , erg decoratief en bijzonder.
Die bak heb je ook weer een mooi uiterlijk gegeven en echt leuk ook die franse tekst erop ,helemaal omdat het op jullie van toepassing is.
Veel plezier nog in de tuin
groetjes Gea

Unknown zei

wat zijn jullie weer druk in de weer geweest!
Maar het resultaat mag er zijn,prachtig geworden je terras,en het grind hoekje!
en......je bak super zo met jullie naam erop!
fijn weekend hopelijk kun je lekker buiten zitten en genieten

Miss Marple zei

Hihi, op wat voor ideeen jij altijd weer komt! Heerlijk!
Wij zijn ook weer druk bezig met de tuin, maar het punt, dat ik mooie hoekjes kan gaan maken is nog steeds niet bereikt...Ik ben bij een deel nog steeds in de "grondontginningsfase" m.a.w. de slacht tegen het onkruid...Ik kom gewoon bij jou kijken als ik een mooie tuin wil zien!

Nog een heel gezellig weekend! - Irma

LiLi M. zei

Hoi! Ik vind je adres door de vertaler gooien en dan hierop uitkomen echt een vondst! Tsja geduld moet je toch hebben hè in een tuin of heel veel geld om alles groot te kopen! Geniet van je mooie hoekjes. Fijn weekend!

Een sneller kloppend hart zei

Hoi Heidi!

Op mijn blog heb ik een stukje geschreven en jouw naam staat erbij! Kom maar eens kijken :) Een heel fijn weekend!

Groetjes Veronique

Mellow Morning zei

Wat een goed idee om de steentjes om te draaien, veel werk maar het ziet er als nieuw uit. Wat mooi die palm in je tuin, je waant je gelijk in het buitenland :)
Nog een prettig weekend.

Anoniem zei

Hoi, wat leuk is het geworden in je tuin. Leuke zuidelijke sfeer ook! Het is inderdaad altijd even geduld hebben tot alles weer is aangegroeid, maar het komt wel goed. Die New Dawn die je hebt geplant is een hele goede groeier dus met dat golfplaten dakje komt het wel goed!
Juul

Irma zei

Wat een supertuin zeg, helemaal goed. Ik kan me voorstellen dat je daar heerlijk zit

Groetjes
Irma

theeleuten zei

Ja ik herken het leuk een vranda plaatsen,maar ja de tuin moet ook weer hier en daar aangepast worden....
Grappig wij hebben ook een new dawn tegen het huis geplaatst,lijkt mij prachtig inderdaad!En wat slim van die steentjes,het lijkt wel weer nieuw!
Ach en verder komt de groei vanzelf wel weer in de tuin,en die veranda heerlijk he?wat een genot is dat.Ik ben er echt superblij mee!
Groetjes evelien

casa nostra zei

goed idee om de stenen om te draaien, wij hebben dat ook gedaan met stoeptegels en ook met grindtegels. zo kost het niet veel en heb je toch een heel andere bestrating. je 'roestbakje' is weer prachtig geworden.

Fabiolablog zei

wauuuuuuu amiga te quedo espectacular que cambio! el antes y despues , se ve precioso como toda tu casa ese jardin es hermoso felicidades un beso faby (:

The Old and the Beautiful zei

Yep,wij hebben ook onze grindtegels omgedraaid en nu zijn het grote lichtgrijze tegels geworden. Veel sjieker. Het word alleen allemaal wel wat sneller vies en groen omdat er geen coating zit aan de onderkant van de steen.
Het ziet er bij jou allemaal heel leuk uit en je bak met letters vind ik weer geweldig.

Groetjes,
Gonda

I. zei

Moooooi! Heel heel erg mooi, Heidi. Dat omdraaien is echt een goed idee. Hier hopelijk pas nodig over 10 jaar. Ze liggen nog maar een jaartje ;-)
Kijk eens op mijn blog... een give-away!

vosgesparis zei

Had je fotos al op Picasa gezien , maar die bak nog niet erg leuk zo met de tekst en ach wat er precies staat doet er ook niet toe ;)

Sophie zei

Wauw je hebt echt een schitterende tuin! En wat een goed idee van die omgekeerde tegels! Ziet er weer uit als nieuw. Mochten jullie nog een stucadoor nodig hebben voor de nieuwe bak om de palmboom, dan is deze site wellicht handig: http://www.stucadoor-weetjes.nl/informatie/stucwerk/sierpleister.html
Veel plezier van je 'nieuwe' tuin!